شورای ملی نخود ایران برای دومین سال پیاپی با 28 میلیون دلار صادرات بعنوان تشکل برتر در انتخاب گردید.
شورای ملی نخود با صادرات 28 هزار و393 تن نخود با ارزش 26 میلیون و906 هزار و706 دلارصادرکننده برتر استان
شورای ملی نخود با صادرات 28 هزار و393 تن نخود با ارزش 26 میلیون و906 هزار و706 دلارصادرکننده برتر استان کرمانشاه در سال95 شد.
ناصر مرادی، رییس شورای ملی نخود کشور با اشاره به جایگاه ایران در عرصه تولید نخود در جهان گفت: کشور ایران در میان ده کشوراول جهان از نظر میزان تولید محصول نخود قرار دارد و همچنین استان کرمانشاه به دلیل تشکیل اولین اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نخود در کل کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
رییس شورای ملی نخود ایران با اشاره به پتانسیل های بالقوه استان و درخشش محصول نخود در امر صادرات کشور گفت: در دهه 81 سطح زیر کشت زارعی کشور برای محصول نخود 751 هزار هکتار بود و اکنون این میزان گاهی به 500 هزار هکتار میرسد.بطوریکه در سال زراعی93-92 میزان تولید نخود استان به 88هزار و 216 تن رسید.
ناصر مرادی معتقد است استان کرمانشاه از نظر مزیتهای گوناگون بستری مناسب برای پایلوت نخود ایران دارد و در ادامه تصریح کرد: وجود بیش از 75 درصد زمین دیم در استان، دارا بودن شرایط مستعد کشت انواع مرغوب نخود، داشتن برند جهانی نخود ویژه استان، سطح بالای کشت نخود نسبت به سایر استانها و همچنین داشتن مرزهای مشترک با کشور همسایه عراق مواردی هستند که استان را از هر نظربه عنوان پایلوت کشت نخود ایران مطرح کرده است.
مرادی همچنین با اشاره به تشکیل اتحادیه نخود در میان استانها گفت: کرمانشاه اولین اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نخود را تأسیس کرد و با داشتن سایر مزیتهای ذکر شده، و نیز همکاری اتاق بازرگانی و پیگیریهای انجام شده به عنوان مرکز شورای ملی نخود کشور انتخاب شد.
وی شناخت جایگاه واقعی صادرات نخود را گامی مهم برای کمک به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی کشور دانست و اظهار کرد: با تأکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری می توانیم با داشتن برنامه های مدون و مداوم با تغییر الگوی کشت سنتی به صنعتی میزان صادرات نخود را افزایش دهیم.
مرادی با ابراز امیدواری از برنامه های پیش روی شورای ملی نخود و طرح از صفر تا صد این شورا گفت: طرحی را در نظر داریم که با احداث زیر ساخت های مجتمع از کشت تا داشت و برداشت و نیز استفاده از فراوریهای نخود بتوانیم از خام فروشی این محصول ارزنده جلوگیری کنیم.
رییس شورای ملی نخود با اشاره به تجارت با کشورهای هدف بازار نخود ایران گفت: با مکانیزاسیون کردن کشاورزی و روش کشت می توانیم میزان محصول بیشتری را برداشت کنیم و حجم صادرات را افزایش دهیم هم اکنون عمده محصولات ما به سه کشور عراق، افغانستان و پاکستان صادر می شود.
وی، یکی از کمبودهای صادرات کشور را نبود زیرساختهایی برای بسته بندی محصول دانست و در ادامه گفت: برای بدست آوردن بازارهای جدید در دنیا باید علاوه بر کیفیت و کمیت محصول صنعت بسته بندی خود را نیز ارتقا بدهیم. به روز بودن صنعت بسته بندی در میزان افزایش صادرات ما به کشورهای بیشتر و نیز توان رقابت با تاجران جهانی تأثیری مستقیم دارد.
این شورا در سال 93 با صادراتی بالغ بر 34 هزار و 665تن با ارزش دلاری 35 میلیون و196 هزار و767 دلار به عنوان صادرکننده برتر نخود استان کرمانشاه انتخاب شده بود.